Asiakkaan hiuskonsultaatio.

1. Parturiasiakas on hiusten leikkauksessa ja huomaat hänellä paljon kuivaa ”hilseilyä” hiuspohjassa.
- Kysyn asiakkaalta, että onko huomannut itse hilseilyä hiuspohjassa ja jos on niin onko käyttänyt joitain tuotteita sen hoitamiseksi. Suosittelen asiakkaalle hiuspohjaa kosteuttavaa shampoota ja pesun jälkeen jätettävää hoitonestettä. Palvelun yhteydessä kerron peseväni hänen hiukset suosittelemallani shampoolla ja laitan hoitonesteen, jotta asiakas voisi huomata mahdollisen eron.

2. Kampaamoasiakas on värissä ja leikkauksessa ja hän kärsii hennoista ja helposti latistuvista hiuksista, joissa ei pysy hänen toivomansa ilmava kampaus.
- Suosittelen hiusten pesuun volume tuotteita ja kerron, että pesun jälkeen on hyvä käyttää tekstuurisuihketta ja muotovaahtoa hiuksia kuivatessa.

3. Kampaamoasiakas on värissä ja leikkauksessa ja hän kertoo paksujen ja karkeiden hiustensa olevan vaikeat laittaa ja saada kotona muotoonsa.
- Suosittelisin asiakkaalle pesun jälkeen jätettävää öljyä pituuksille, joka kosteuttaa ja pehmentää karkeaa hiusta, sekä muotoilutuotteita, joissa olisi hiuslaadun vaatima pito, kuten esim. muotovaahto ja muotoilusuihke.

4. Värjäykseen saapunut asiakas on viimeksi toisella kampaajalla pettynyt pahasti ja on värin suunnitteluvaiheessa hyvin epäröivä ja epäilevä. Hän ei kiinnostu mistään väriehdotuksesta ja empii koko ajan mielipiteessään.
- Kyselen mistä asiakas pitää ja millaisia hiuksia hän pitää kauniina, miten tykkää hoitaa hiuksiaa ja mikä on tärkeää. Koitan ehdottaa asiakkaalle, mikä minusta sopisi hänelle, perustelisin kasvojen piirteillä ja ihon sävyllä. Kerron mikä on ollut muodissa ja suosittua tällähetkellä, jos niistä löytyisi jokin mieleinen.

5. Asiakas toivoo hiusväriä, joka ei sävyiltään sovi lainkaan hänen ihonsa väriin.
- Kysyisin asiakkaalta, onko hän koskaan ajatellut toisenlaista väri (esittelisin hänelle väriä, joka olisi mielestäni sopivampi) ja kertoisin kuinka juuri tämä toinen väri toisi esille hänen oman ihon sävyn.
Kertoisin, että omasta mielestäni asiakkaan oma sävy ei pääse oikeuksiinsa hänen valitsemassaan värissään, ja olisiko asiakas valmis kokeilemaan ja palataan ensi kerralla hänen suunnitelmaan jos väri ei miellytä. Asiakas päättää kuitenkin viime kädessä.

6. Kirjaa jokin oma kokemus haastavasta asiakkaan konsultointitilanteesta ja kerro, mitä olisit tehnyt toisin ja ehkä paremmin nykyisellä osaamisellasi?
- Asiakas tuli värjäykseen ja hiusten leikkuuseen, toiveena oli tyvi tummaksi ja liloja raitoja päälliosaan, sain sen käsityksen että raitojen väri tulisi olla kirkas ja puhdas lila. Tein työtä käskettyä ja päälliosa piti raidottaa vaaleammaksi tummassa pohjassa, jotta väri olisi raidoissa kirkas lila lopputuloksessa. Lopputulos ei kuitenkaan lilan osilta miellyttänyt, eikä leikkauskaan ollut asiakkaan mieleen, vaikka pyrin toteuttamaan hänen kaikki toiveensa. Korjauksessa raidat värjättiin tummella violetilla ja lopputulos oli huomattavasti tummempi, mitä olin luullut asiakkaan halunneen, mutta asiakas siihen tyytyväinen. Leikkauksen suhteen en olisi osannut tai osaa vieläkään paremmin tietää mitä asiakas todella haki.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hiustenleikkaus ja Schwartzkopfin Fibre clinix.

Silmukka-kampaus asiakkaalle.